Wpis potwierdzający odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej

2014-03-04 1209
Art. czytany: 7279 razy

Wpis potwierdzający odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego, o których mowa w rozdziale 7a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. ( Dz. U z 2013. ,poz. 1414 z późn.zm.)


I. PODSTAWA PRAWNA:

1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r., poz. 627 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym ( Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 z późn. zm.).

3. Ustawa z dnia 17 listopada 2006r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy-Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2006r. , Nr 235 poz. 1701).

4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 231).

5. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013 r. poz. 83).

6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016r w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 702).

7. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 15 maja 2015 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. z 2015r., poz. 681 z poźn. zm.).

II. WYMAGANE DOKUMENTY:

1) wniosek o wydanie prawa jazdy, wzór wniosku zgodny z załącznikiem do rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami ( Dz. U. poz. 1005 ze zm.) wraz z załączonym do wnioskiem oświadczeniem o zamieszkaniu

lub zgodny z załącznikiem do rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 231).

2) dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy oraz opłaty ewidencyjnej,

3) dokumenty , o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, t.j. :

a) świadectwo kwalifikacji zawodowej potwierdzającego ukończenie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, szkolenia okresowego albo karty kwalifikacji kierowcy wydanej w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z dyrektywą nr 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniającą rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 76/914/EWG,

b) orzeczenie lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy,

c) orzeczenie psychologicznego stwierdzającego brak przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy,

4) wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wymiarach o wymiarach 35 × 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.4)); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych;

5) oświadczenie kierowcy o wykonywaniu przewozu drogowego różnymi pojazdami, dla których jest wymagane posiadanie prawa jazdy co najmniej jednej spośród kategorii C1, C1+E, C lub C+E oraz D1, D1+E, D lub D+E, w przypadku kierowcy, o którym mowa w art. 39d ust. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

6) kserokopia posiadanego prawa jazdy.

III. SPOSÓB ZŁOŻENIA WNIOSKU

Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można złożyć:

- osobiście w Starostwie Powiatowym w Olecku 19-400 Olecko ul. Kolejowa 32, pokój nr 8 od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15: 30

- za pośrednictwem poczty na wskazany wyżej adres

za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej dostępnej na stronie https://www.esp.pwpw.pl/ link do strony znajduje się również : na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Olecku . Przy złożeniu wniosku za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej należy spełnić dodatkowe warunki określone w rozdziale 5 „ składanie wniosków elektronicznych” rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U.z 2016 r. poz. 231). oraz z zakresem i warunkami świadczenia usług określonymi przez PWPW na stronie https://www.esp.pwpw.pl/Account/Help

UWAGA: W przypadku pobrania wniosku z internetu należy go wydrukować obustronnie na jednej kartce formatu A4 w układzie poziomym, bez zmniejszania, zwiększania czy zmiany proporcji – druk bez marginesów! (w opcjach drukowania ustaw: brak skalowania strony), w normalnym, a nie oszczędnościowym trybie wydruku. Ze względu na niewielkie marginesy formularza, wydruk na niektórych drukarkach np. laserowych może być niemożliwy.
Wniosek może zostać odrzucony w przypadku nie zachowania powyższych wymagań.

IV. OPŁATY:

• opłata za wymianę prawa jazdy: 100,00 zł.

• opłata ewidencyjna : 0,50 zł. - za wpis potwierdzający odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego, o których mowa w rozdziale 7a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
Opłaty można wnieść w kasie Starostwa Powiatowego w Olecku ; ul. Kolejowa 32, I piętro, w godzinach od 8:00-14:00 (od poniedziałku do piątku) lub dokonać wpłaty na niżej wskazane konto:

- za wymianę prawa jazdy, kwota 100,00 zł na konto Starostwa Powiatowego w Olecku nr 20 9339 0006 0000 0008 6501 0001 Bank Spółdzielczy w Olecku

- opłata ewidencyjna za wpis potwierdzający odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego, o których mowa w rozdziale 7a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. – kwota 0,50 zł na konto Starostwa Powiatowego w Olecku nr 09 9339 0006 0000 0008 6501 0005 Bank Spółdzielczy w Olecku.

V. TERMIN ROZPATRZENIA SPRAWY

Czas oczekiwania na wydanie dokumentu około - 10 dni od wniesienia wniosku wraz z wymaganymi załącznikami.
Odmowa wydania prawa jazdy następuje w drodze decyzji administracyjnej.

VI. SPOSÓB ODBIORU

Prawa jazdy wydaje się uprawnionej osobie, w zależności od określonego we wniosku sposobu jego przekazania:

1) za pośrednictwem operatora w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r. , poz. 1529, z 2015r.,poz. 1830), z wyjątkiem przypadków, w których warunkiem otrzymania nowego dokumentu jest zwrot dotychczas posiadanego – przesyłając dokument za zwrotnym potwierdzeniem odbioru;

2) bezpośrednio – za pokwitowaniem odbioru dokonanym na wniosku.

UWAGA: Prawo jazdy osoby składającej wniosek elektroniczny nie może być przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.

VII. SPRAWY ROZPATRUJE I UDZIELA WYJAŚNIEŃ

Starostwo Powiatowe w Olecku , ul. Kolejowa 32 , Wydział Komunikacji i Transportu , pokój nr 8, tel.087 520 22 94 wew. 38
Interesanci przyjmowani są od poniedziałku do piątku w godzinach: 7 30-15 30

VIII. TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji odmownej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie , za pośrednictwem Starosty Oleckiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.