(K)  A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
A Organy Powiatu
A Starostwo Powiatowe
A Oświadczenia majątkowe
A Gminy
A Jednostki organizacyjne
A Powiatowe Służby, Inspekcje i Straże
A Spółki prawa handlowego
A Organizacje pozarządowe
A Finanse i mienie
A Nabór pracowników
A Przetargi
A Licytacje
A Jak załatwić sprawę
A Aktualności
A Ostrzeżenia pogodowe
A Wykaz danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie
A Kontrole
A Petycje
A Lobbing
A Kontakt
A Instrukcja obsługi
A Nieodpłatna pomoc prawna
A Informacja publiczna
A Obsługa osób niepełnosprawnych
A Wybory samorządowe 2018
A Dostępność
A Biuro Rzeczy Znalezionych
A Prawo miejscowe
A Redaktorzy strony
A Statystyka odwiedzin
A Statystyka czytalności
  
A Skargi i Wnioski
A Rejestr zmian
A Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
A Podstawy prawne działania powiatu
A Sprzedaż nieruchomości powiatu
A Wybory samorządowe 2010
A Wybory samorządowe 2014
Ostatnie 5 wiadomości:
A» Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2020 roku
A» Ostrzeżenie meteorologiczne nr 58 - burze /1
A» Uchwała Nr XXII/166/2021 w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu w Olecku z tytułu wykonania budżetu Powiatu Oleckiego za 2020 rok.
A» Uchwała Nr XXII/165/2021 w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Powiatu Oleckiego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za rok 2020
A» Uchwała Nr XXII/164/2021 w sprawie wotum zaufania dla Zarządu Powiatu w Olecku
  • Starostwo Powiatowe
  • Wydział Środowiska i Rolnictwa
  • Jak załatwić sprawę
  • Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - system REJA24

    Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - system REJA24
    Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m przepisy ustawy stosuje się do następujących jednostek :

    1. statków morskich przeznaczonych lub używanych do uprawiania sporku lub rekreacji :
    a) jachtów rekreacyjnych,
    b) jachtów komercyjnych,
    2. statków żeglugi śródlądowej przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji lub połowu ryb :
    a) jachtów rekreacyjnych,
    b) jachtów komercyjnych,
    c) jednostek pływających używanych do połowu ryb.

    Obowiązkowi rejestracji podlega (art. 3 ust. 1 w/w ustawy) :

    1. jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
    2. jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
    3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności

    Obowiązkowi rejestracji nie podlega (art. 3 ust. 2 ww. ustawy) :
    1. jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
    2. jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
    3. deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.

    Osoby, które posiadają już zarejestrowane jednostki i w myśl obowiązujących od 1 sierpnia przepisów będą podlegały obowiązkowi rejestracji, będą musiały dokonać powtórnej rejestracji na nowych zasadach.

    Zgodnie z art. 28 wyżej cytowanej ustawy wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w przypadku :
    a) wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.08.2021 r.
    b) wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.02.2022 r.
    c) wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.02.2023 r.


    Czyli przed upływem terminów wskazanych wyżej właściciel jednostki pływającej wcześniej zarejestrowanej ma obowiązek ją zarejestrować, o ile podlega obowiązkowi rejestracji w myśl przepisów art. 3 ust. 1 ustawy.
    Po upływie tych terminów dokumenty tracą ważność.

    Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała rejestracji (a od 1 sierpnia będzie podlegała), ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 31.12.2021 r.
    Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej tylko w systemie REJA24 (konto Interesanta)
    W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
    Rejestracji jednostki pływającej dokonuje organ rejestrujący, wpisując jednostkę do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanego dalej „rejestrem”, oraz nadaje jej numer rejestracyjny i wydaje dokument rejestracyjny.
    W celu rejestracji jednostki pływającej właściciel składa wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego do wybranego organu rejestrującego.
    Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wnioski, o których mowa w ust. 2, może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.
    Dokonując rejestracji jednostki pływającej, która nie posiada numeru identyfikacyjnego ani indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI), organ rejestrujący nadaje jej indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej.
    Z chwilą zarejestrowania jednostka pływająca uzyskuje polską przynależność. Dokument rejestracyjny jest dowodem polskiej przynależności jednostki pływającej.
    Właściciel jednostki pływającej otrzymuje wraz z dokumentem rejestracyjnym unikalny kod umożliwiający wprowadzenie do rejestru informacji, o których mowa w art. 14 ust. 4.
    W przypadku utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego wtórnik tego dokumentu wydaje, na wniosek właściciela, organ rejestrujący. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
    Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści : „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

    Bezpośrednio po dokonaniu zgłoszenia można już korzystać ze swojej jednostki pływającej na podstawie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację.
    Procedura rejestracji :

    1. Rejestracja samodzielna (on-line) : - po założeniu konta w systemie Reja24 (konto Interesanta) należy wypełnić wniosek, podążając za wyświetloną instrukcją. Wszelkiego rodzaju wymagane dokumenty należy zeskanować i załączyć w systemie. Odbiór właściwego dokumentu rejestrowego w wybranym urzędzie lub biurze odpowiedniego związku. Logowanie będzie dostępne pod adresem : http://interesant.reja24.gov.pl
    2. Rejestracja osobista w biurze: pracownik wprowadzi wszystkie dane na podstawie dokumentów klienta. Na koniec procesu, klient potwierdza zgodność ze stanem faktycznym i otrzymuje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, które upoważnia do korzystania z jednostki. Po upływie trzydziesty dni należy odebrać właściwy dokument rejestrowy w wybranym w procesie rejestracji urzędzie lub biurze Związku.
    Obowiązują trzy rodzaje rejestracji : śródlądowa, morska i morska i śródlądowa. W zależności od wybranej opcji przy rejestracji jednostka może poruszać się po adekwatnym akwenie.
    Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:
    • zbyciu lub nabyciu jednostki;
    • zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.
    Każda jednostka bez numeru HIN (Hull Identification Number) będzie miała nadany nr INI (Indywidualny Numer Identyfikacyjny). Nazwa jednostki może składać się z 33 znaków używanych w języku polskim oraz cyfr arabskich i rzymskich. Nazwy będą rejestrowane ale nie będzie już indywidualnych nazw, tak jak wg. dotychczasowych przepisów. Unikalny będzie zatem tylko numer rejestracyjny.
    Niezbędne dokumenty :
    1. Wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami
    2. dowód uiszczenia opłaty

    Zgodnie z art. 6 ww. ustawy rejestracji jednostki pływającej dokonuje się na podstawie :
    1) dowodu własności, którym może być w szczególności :
    a) faktura VAT,
    b) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
    c) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
    d) w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego;

    2) wniosku o rejestrację zawierającego następujące informacje :
    a) o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel :
    - imię i nazwisko albo nazwę,
    - PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany - w przypadku osób fizycznych,
    - NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator - w przypadku podmiotów zagranicznych,
    - adres zamieszkania albo adres siedziby,
    - adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    b) o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana :
    - wskazanie organu poprzedniej rejestracji,
    - numer rejestracyjny,
    - datę rejestracji i wykreślenia z rejestru,
    c) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany,
    d) o zamiarze eksploatowania jednostki pływającej na wodach: morskich albo śródlądowych, albo morskich i śródlądowych,
    e) o zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
    f) o zamiarze używania jednostki pływającej do :
    - amatorskiego połowu ryb,
    - połowów rybackich,
    - rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
    g) o nazwie jednostki pływającej, o ile została nadana przez właściciela,
    h) o porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    i) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy,
    j) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej,
    k) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,
    l) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,
    m) o roku budowy i producencie jednostki pływającej,
    n) o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,
    o) o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
    p) o dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
    3) dokumentów lub materiałów potwierdzających informacje, o których mowa w pkt 2 lit. a-c oraz i-p;
    4) dowodu wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
    3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści : „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
    4. Do wniosku o rejestrację dołącza się dokumenty i materiały, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, a także dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora, deklarację zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika, jeżeli były wydane.
    5. Wniosek o rejestrację może zawierać dodatkowe informacje podane w celu zwiększenia skuteczności prowadzenia działań ratowniczych lub przeciwdziałania kradzieży, w szczególności :
    a. dane osób, z którymi należy się kontaktować w razie prowadzenia działań ratowniczych;
    b. kolor lub znaki charakterystyczne na kadłubie lub żaglach;
    c. następujące dane dotyczące silnika zaburtowego : producent, typ silnika, moc w kW oraz numer silnika.

    Opłata :
    Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, wysokość opłaty wynosi 80 zł za rozpatrzenie wniosku o:
    a) rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego
    b) zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego
    c) wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego

    Za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumenty rejestracyjnego, w przypadku jednostki zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która obecnie też podlega rejestracji - opłata wynosi 60 zł.

    Za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości 24 m - opłata wynosi 15 zł.

    Opłatę należy uiścić na konto Starostwa Powiatowego w Olecku Bank Spółdzielczy
    Nr 20 9339 0006 0000 0008 6501 0001.

    Podstawa prawna :
    Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
    Rozporządzenia wykonawcze :
    1. rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
    2. rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających
    3. rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających do 24 m

    Czas realizacji usługi :
    Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenie kompletnego wniosku o rejestrację
    Decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru wydaje organ rejestrujący, w przypadku gdy :
    1. do jednostki pływającej nie stosuje się przepisów ustawy lub
    2. dane zawarte we wniosku o rejestrację nie są zgodne ze stanem faktycznym.
    Tryb odwoławczy :

    Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do :
    1. ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
    2. ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
    Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Oleckiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

    Więcej informacji znajduje się na stronach :

    www.ums.gov.pl/informacje

    Często zadawane pytania i odpowiedzi:

    www.ums.gov.pl


    Data wprowadzenia: 2020-08-20 1351
    Data upublicznienia: 2020-08-20
    Art. czytany: 4164 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Robert Kozłowski
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    Biuletyn Informacji Publicznej

    Starostwo Powiatowe
    w Olecku  
    19-400 OLECKO
    ul. Kolejowa 32

    Tel.
    87 520 24 75, 520 21 47, 520 22 94,
    87 739 18 65
    Fax: 87 520 32 19

    NIP: 847-15-15-765
    REGON: 790675565





    Godziny urzędowania:

     poniedziałek - piątek,
    od 7.30 do 15.30.




    Kasa czynna:

    Poniedziałek - Piątek
    7:45 - 14:00


    przerwa: 11:00 - 11:15



    Starostwo Powiatowe w Olecku
     


    Urząd Miejski w Olecku





     


    Portal e-Urząd


    Elektroniczna Skrzynka Podawcza


    Portal Konsultacje społeczne


    Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca



    Zapisy na bezpłatne usługi



    Transmisja z obrad sesji Rady Powiatu




    Admin


    System BIP Inet