(K)  A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
Organy Powiatu
Starostwo Powiatowe
Oświadczenia majątkowe
Gminy
Jednostki organizacyjne
Powiatowe Służby, Inspekcje i Straże
Spółki prawa handlowego
Organizacje pozarządowe
Finanse i mienie
Nabór pracowników
Przetargi
Licytacje
Jak załatwić sprawę
Aktualności
Ostrzeżenia pogodowe
Wykaz danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie
Kontrole
Petycje
Lobbing
Kontakt
Instrukcja obsługi
Nieodpłatna pomoc prawna
Informacja publiczna
Obsługa osób niepełnosprawnych
Wybory samorządowe 2018
Dostępność
Biuro Rzeczy Znalezionych
Prawo miejscowe
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
  
Skargi i Wnioski
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Podstawy prawne działania powiatu
Sprzedaż nieruchomości powiatu
Wybory samorządowe 2010
Wybory samorządowe 2014
Ostatnie 5 wiadomości:
» Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2020 roku
» Ostrzeżenie meteorologiczne nr 58 - burze /1
» Uchwała Nr XXII/166/2021 w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu w Olecku z tytułu wykonania budżetu Powiatu Oleckiego za 2020 rok.
» Uchwała Nr XXII/165/2021 w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Powiatu Oleckiego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za rok 2020
» Uchwała Nr XXII/164/2021 w sprawie wotum zaufania dla Zarządu Powiatu w Olecku
  • Starostwo Powiatowe
  • Wydział Środowiska i Rolnictwa
  • Jak załatwić sprawę
  • Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - system REJA24

    Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - system REJA24
    Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m przepisy ustawy stosuje się do następujących jednostek :

    1. statków morskich przeznaczonych lub używanych do uprawiania sporku lub rekreacji :
    a) jachtów rekreacyjnych,
    b) jachtów komercyjnych,
    2. statków żeglugi śródlądowej przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji lub połowu ryb :
    a) jachtów rekreacyjnych,
    b) jachtów komercyjnych,
    c) jednostek pływających używanych do połowu ryb.

    Obowiązkowi rejestracji podlega (art. 3 ust. 1 w/w ustawy) :

    1. jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
    2. jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
    3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności

    Obowiązkowi rejestracji nie podlega (art. 3 ust. 2 ww. ustawy) :
    1. jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
    2. jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
    3. deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.

    Osoby, które posiadają już zarejestrowane jednostki i w myśl obowiązujących od 1 sierpnia przepisów będą podlegały obowiązkowi rejestracji, będą musiały dokonać powtórnej rejestracji na nowych zasadach.

    Zgodnie z art. 28 wyżej cytowanej ustawy wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w przypadku :
    a) wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.08.2021 r.
    b) wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.02.2022 r.
    c) wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.02.2023 r.


    Czyli przed upływem terminów wskazanych wyżej właściciel jednostki pływającej wcześniej zarejestrowanej ma obowiązek ją zarejestrować, o ile podlega obowiązkowi rejestracji w myśl przepisów art. 3 ust. 1 ustawy.
    Po upływie tych terminów dokumenty tracą ważność.

    Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała rejestracji (a od 1 sierpnia będzie podlegała), ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 31.12.2021 r.
    Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej tylko w systemie REJA24 (konto Interesanta)
    W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
    Rejestracji jednostki pływającej dokonuje organ rejestrujący, wpisując jednostkę do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanego dalej „rejestrem”, oraz nadaje jej numer rejestracyjny i wydaje dokument rejestracyjny.
    W celu rejestracji jednostki pływającej właściciel składa wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego do wybranego organu rejestrującego.
    Jeżeli jednostka pływająca jest przedmiotem współwłasności, wnioski, o których mowa w ust. 2, może złożyć każdy współwłaściciel, przedkładając pełnomocnictwo do działania w imieniu pozostałych współwłaścicieli.
    Dokonując rejestracji jednostki pływającej, która nie posiada numeru identyfikacyjnego ani indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI), organ rejestrujący nadaje jej indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej.
    Z chwilą zarejestrowania jednostka pływająca uzyskuje polską przynależność. Dokument rejestracyjny jest dowodem polskiej przynależności jednostki pływającej.
    Właściciel jednostki pływającej otrzymuje wraz z dokumentem rejestracyjnym unikalny kod umożliwiający wprowadzenie do rejestru informacji, o których mowa w art. 14 ust. 4.
    W przypadku utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego wtórnik tego dokumentu wydaje, na wniosek właściciela, organ rejestrujący. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
    Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści : „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

    Bezpośrednio po dokonaniu zgłoszenia można już korzystać ze swojej jednostki pływającej na podstawie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację.
    Procedura rejestracji :

    1. Rejestracja samodzielna (on-line) : - po założeniu konta w systemie Reja24 (konto Interesanta) należy wypełnić wniosek, podążając za wyświetloną instrukcją. Wszelkiego rodzaju wymagane dokumenty należy zeskanować i załączyć w systemie. Odbiór właściwego dokumentu rejestrowego w wybranym urzędzie lub biurze odpowiedniego związku. Logowanie będzie dostępne pod adresem : http://interesant.reja24.gov.pl
    2. Rejestracja osobista w biurze: pracownik wprowadzi wszystkie dane na podstawie dokumentów klienta. Na koniec procesu, klient potwierdza zgodność ze stanem faktycznym i otrzymuje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, które upoważnia do korzystania z jednostki. Po upływie trzydziesty dni należy odebrać właściwy dokument rejestrowy w wybranym w procesie rejestracji urzędzie lub biurze Związku.
    Obowiązują trzy rodzaje rejestracji : śródlądowa, morska i morska i śródlądowa. W zależności od wybranej opcji przy rejestracji jednostka może poruszać się po adekwatnym akwenie.
    Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:
    • zbyciu lub nabyciu jednostki;
    • zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.
    Każda jednostka bez numeru HIN (Hull Identification Number) będzie miała nadany nr INI (Indywidualny Numer Identyfikacyjny). Nazwa jednostki może składać się z 33 znaków używanych w języku polskim oraz cyfr arabskich i rzymskich. Nazwy będą rejestrowane ale nie będzie już indywidualnych nazw, tak jak wg. dotychczasowych przepisów. Unikalny będzie zatem tylko numer rejestracyjny.
    Niezbędne dokumenty :
    1. Wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami
    2. dowód uiszczenia opłaty

    Zgodnie z art. 6 ww. ustawy rejestracji jednostki pływającej dokonuje się na podstawie :
    1) dowodu własności, którym może być w szczególności :
    a) faktura VAT,
    b) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
    c) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
    d) w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego;

    2) wniosku o rejestrację zawierającego następujące informacje :
    a) o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel :
    - imię i nazwisko albo nazwę,
    - PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany - w przypadku osób fizycznych,
    - NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator - w przypadku podmiotów zagranicznych,
    - adres zamieszkania albo adres siedziby,
    - adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    b) o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana :
    - wskazanie organu poprzedniej rejestracji,
    - numer rejestracyjny,
    - datę rejestracji i wykreślenia z rejestru,
    c) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany,
    d) o zamiarze eksploatowania jednostki pływającej na wodach: morskich albo śródlądowych, albo morskich i śródlądowych,
    e) o zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
    f) o zamiarze używania jednostki pływającej do :
    - amatorskiego połowu ryb,
    - połowów rybackich,
    - rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
    g) o nazwie jednostki pływającej, o ile została nadana przez właściciela,
    h) o porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    i) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy,
    j) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej,
    k) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,
    l) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,
    m) o roku budowy i producencie jednostki pływającej,
    n) o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,
    o) o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
    p) o dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
    3) dokumentów lub materiałów potwierdzających informacje, o których mowa w pkt 2 lit. a-c oraz i-p;
    4) dowodu wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
    3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści : „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
    4. Do wniosku o rejestrację dołącza się dokumenty i materiały, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, a także dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora, deklarację zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika, jeżeli były wydane.
    5. Wniosek o rejestrację może zawierać dodatkowe informacje podane w celu zwiększenia skuteczności prowadzenia działań ratowniczych lub przeciwdziałania kradzieży, w szczególności :
    a. dane osób, z którymi należy się kontaktować w razie prowadzenia działań ratowniczych;
    b. kolor lub znaki charakterystyczne na kadłubie lub żaglach;
    c. następujące dane dotyczące silnika zaburtowego : producent, typ silnika, moc w kW oraz numer silnika.

    Opłata :
    Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, wysokość opłaty wynosi 80 zł za rozpatrzenie wniosku o:
    a) rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego
    b) zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego
    c) wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego

    Za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumenty rejestracyjnego, w przypadku jednostki zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która obecnie też podlega rejestracji - opłata wynosi 60 zł.

    Za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości 24 m - opłata wynosi 15 zł.

    Opłatę należy uiścić na konto Starostwa Powiatowego w Olecku Bank Spółdzielczy
    Nr 20 9339 0006 0000 0008 6501 0001.

    Podstawa prawna :
    Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
    Rozporządzenia wykonawcze :
    1. rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
    2. rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających
    3. rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających do 24 m

    Czas realizacji usługi :
    Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenie kompletnego wniosku o rejestrację
    Decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru wydaje organ rejestrujący, w przypadku gdy :
    1. do jednostki pływającej nie stosuje się przepisów ustawy lub
    2. dane zawarte we wniosku o rejestrację nie są zgodne ze stanem faktycznym.
    Tryb odwoławczy :

    Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do :
    1. ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
    2. ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
    Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Oleckiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

    Więcej informacji znajduje się na stronach :

    www.ums.gov.pl/informacje

    Często zadawane pytania i odpowiedzi:

    www.ums.gov.pl


    Data wprowadzenia: 2020-08-20 1351
    Data upublicznienia: 2020-08-20
    Art. czytany: 4775 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Robert Kozłowski
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    Biuletyn Informacji Publicznej

    Starostwo Powiatowe
    w Olecku  
    19-400 OLECKO
    ul. Kolejowa 32

    Tel.
    87 520 24 75, 520 21 47, 520 22 94,
    87 739 18 65
    Fax: 87 520 32 19

    NIP: 847-15-15-765
    REGON: 790675565





    Godziny urzędowania:

     poniedziałek - piątek,
    od 7.30 do 15.30.




    Kasa czynna:

    Poniedziałek - Piątek
    7:45 - 14:00


    przerwa: 11:00 - 11:15



    Starostwo Powiatowe w Olecku
     


    Urząd Miejski w Olecku





     


    Portal e-Urząd


    Elektroniczna Skrzynka Podawcza


    Portal Konsultacje społeczne


    Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca



    Zapisy na bezpłatne usługi



    Transmisja z obrad sesji Rady Powiatu




    Admin


    System BIP Inet